Szahaszrára, avagy koronacsakra

csakrák olyan energiatölcsérek, amelyek a környezetből pránát juttatnak be a testbe. Ezek az energiaközpontok komolyan befolyásolják a szervezet működését, mert a finom fizikai test mindegyik rétegében megtalálható a kivetülésük. Sorozatunkban a hét fő csakrára lebontva vizsgáljuk meg azok természetét és ászanákkal való kapcsolatát.

A név eredete

sahasra: ezer

Fizikai elhelyezkedése, eleme 
 
A csakra értelmezése során egy tény egyezett: az ezres szám. Ennél a csakránál egyöntetűen a hangsúly a csakrajelentőségén van, Iyengar nem is adott meg fordítást.

A felhasznált irodalmak legnagyobb része megegyezik abban, hogy ez a csakra a fejtetőn található. Satyanada szerinte ez már nem is csakra, hanem a legmagasabb tudatosság lakhelye. Gaura Kṛṣṇa Dāsa könyvében fejtető legmagasabb pontján található mélyedésből (brahma-randhra) felfelé nyíló csakraként helyezi el. Iyengar szerint az agyüregben van, és van egy csakraa homlok tetején: laláta (=homlok) néven.

Mindegyik irodalmi forrás ezerszirmú, ragyogó lótuszként írja le, mely kár sapkaszerűen boríthatja a fejtetőt.

Ennek a csakrának már nincs anyagi mantramagja, a spirituális megértés alapján az Istennel való kapcsolat transzcendentális Klim hangját rendelik hozzá.

Szahaszrára mentális és fizikai funkciói, betegségei

Ez az az energiaközpont, amelynek elérése minden gyakorló jóginak a vágya. Ez az a hely, ahol a Patanydzsali által említett „csitta vritti niródaha” állapota (anyagi tudatfolyamatok megfékezése) elérhetővé válik. A gyakorló ki tudja vonni a tudatot a májailluzórikus hatása alól, önuralommal megvalósíthatóvá válik a teljes elmélyülés (szamádhi) állapota. Megszűnik a hamis önazonosítás, feltárul a lélek eredeti helyzete. Létrejön a spirituális, transzcendentális megértés. A lelki élet, meditáció aktivizálja a legfelső csakrát, kapcsolat a transzcendentális világgal, gyakorló jógi előtt az élet tökéletessége felé vezető út megnyílik.
A Szahaszráraterületén domináns endokrin mirigy a tobozmirigy, melynek hormonja, a melatonin befolyással van a nyugalomra, alvásra, fényérzékenységre, hat a látásra és a látomásokra.

Mivel ez a csakra az anyagon túli világot hozza a közel, anyagi elem nem rendelhető hozzá.

A csakra diszharmóniájából adódó fizikai szintű megbetegedések lehetnek a koponya, agykéreg, nagyagy működésével kapcsolatos betegségek (pl. Parkinson-kór).

Mentális szinten depresszió, elidegenedés, zavarodottság, unalom, apátia, pszichózis, személyiségzavar nyilvánulhat meg rendellenes működéséből adódóan.

Szahaszrára harmonizálására szolgáló ászanák

Ennek a csakrának a harmonizálásában tulajdonképpen az összes korábbi ászanák szerepet játszottak. Hiszen ahhoz, hogy a jógi uralni tudja testét, az anyagi kötöttségeken felül tudjon emelkedni, olyan fizikai és mentális kondícióba kell hoznia anyagi testét, hogy a hosszan, akár órákon át kitartott meditációs pozíciók sehol se okozzanak testében feszültséget, kényelmetlen testérzeteket. Figyelmét így akadálytalanul a meditációjára tudja fordítani. Ezért ehhez a csakrához javasolt ászanák csak a meditáció rávezetését segítik elő (Sírsászana, Savászana) a tényleges „gyakorlatok” a meditációs ülőpozíciók:
Vadzsrászana, Szukhászana, Siddhászana, (Ardha-)padmászana.

Forrás:
Erdélyiné Nagy Andrea 2012: Cakrák és  āsanák,  Āsanák élettani hatásai a cakrák működésére című szakdolgozata.