Szvádhiszthána, a szakrális avagy nemi csakra
A csakrák olyan energiatölcsérek, amelyek a környezetből pránát juttatnak be a testbe. Ezek az energiaközpontok komolyan befolyásolják a szervezet működését, mert a finom fizikai test mindegyik rétegében megtalálható a kivetülésük. Sorozatunkban a hét fő csakrára lebontva vizsgáljuk meg azok természetét és ászanákkal való kapcsolatát.
A név eredete
A csakrához funkcionálisan tartozó endokrin mirigyek értelemszerűen a nemi mirigyek: petefészkek és a herék, mint páros szervek, ezáltal a progesztron és az ösztrogén, mint női és a tesztoszteron, mint férfi hormon a csakrához tartozó hormonok.
Fizikai szinten e területhez tartoznak a nemi szervek, prosztata, húgyhólyag, húgyvezeték, vesék, vékonybél, és a folyadékok: vér, nyirok, emésztőnedvek, nőknél a menstruációs váladék, férfiaknál a sperma megfelelő termelődéséért felelős ez a csakra. A csakrához tartozó érzékszervi tapasztalat az ízlelés.
Ezek alapján a következő fizikai szinten jelentkező betegségek, mint pl. a bélgörcsök, felfúvódás, gastritis (gyomornyálkahártya-gyulladás), hízás, hólyagproblémák, impotencia, méh és meddőségi problémák, petefészek és prosztata panaszok, a változókor ennek a Szvádhisthánának a nem kielégítő működéséhez köthetőek.
Mentális problémák lehetnek az étvágytalanság (anorexia), étkezési zavarok (bulimia), kapcsolati problémák (családban, munkahelyen, párkapcsolatban), saját nemiség elutasítása, kreativitási nehézségek (problémamegoldás, ötlettelenség érzése).
Szvádhisthána harmonizálására szolgáló ászanák
Ezt a nyomást általában előrehajlásokkal lehet kivitelezni, melyeket akár állva (pl.: Páda-hasztászana, Pádángusthászana), vagy ülve (pl.: Upavista-kónászana, Pascsimóttánászana) végre lehet hajtani.
Álló előrehajlásból tovább növelhető az ászana hatékonysága az oldalirányú mozgásokkal (pl. Dólászana – ingapóz), vagy az egyik láb általi nyomással (pl. Ardha-baddha-padmóttánászana), mely nyomást ugyanígy ülve is létre lehet hozni, pl.: Ardha-padma-pascsimóttánászana, Ardha-padma-padmóttánászana.
A másik módszer, ami a csakra-harmonizálásához vezethet, olyan gyakorlatok kivitelezése, melyek a keresztcsonti terület tudatosításával és aktivizálásával jönnek létre. Ez lehet olyan egyensúlyi gyakorlat, mely a medence talajjal párhuzamosan történő megtartással tudatosítja a Szvádhisthána területét (pl.: Virabhadrászana 3.), vagy a keresztcsonti részből történő nyújtózás által (pl. Ardha- és Paripúrna-návászana, Nirálamba-Pascsimóttánászana, Méru-dandászana).
A harmadik hatékony gyakorlás az alhas nyújtásával jöhet létre, melyet térdelésben (Ustrászana), vagy hason fekve lehet hatékonyan kivitelezni. Ez utóbbi ászanák során tovább erősíti a tudatosítást az alhas talajjal való kontaktusa.
Általánosságban elmondható (és ez szinte minden ászana esetén igaz), hogy az ászanák kivitelezése során nagyban javítja a testhelyzetet, ha a gyakorló az alhas tájékra koncentrálva finom aktivitásban tartja azt, megtartva a medenceövet a talajra majdnem merőleges helyzetben. Így már megakadályozható a gerinc lumbális (keresztcsonti) területén gyakran tapasztalható túlzott lordózis, mely nemcsak helytelen testtartást, de a kielégítő prána- és energiaáramlást is akadályozza. Ezáltal egyrészt már koncentrálja a tudatot ennek a csakrának a területére, másrészt statikailag is biztonságban érezheti magát az ászanák kivitelezése közben.
Pádángusthászana, Dólászana, Páda-hasztászana, Ardha-baddha-padmóttászana,
gyakorlás ülő része lehet:
Pascsimóttánászana, Dzsánu-sírsászana, Ardha-baddha-padma-pascsimóttánászana, Szupta-vadzsrászana,
hason fekvő harmonizálás lehet:
Bhudzsangászana, Tiryaka-Bhudzsangászana, Ardha-salabhászana.
szva: életerő
adhisthána: székhely, lakóhely
Fizikai elhelyezkedése, eleme
A csakra a köldök alatt két-ötujjnyival, a nemi szervek tájékán található, de a szakirodalmak itt is nagyon változatos meghatározást adnak: nemi szervek és a köldök között félúton, öt centiméterrel a köldök alatt, nemi szerveknél, „Körülbelül. kétujjnyira a Múládhára fölött a gerincoszlopban, közvetlenül az ivarszervek tájékán”, a medencelapátok (anterior superior iliac spine) és az ülőcsontok között. A Srí Nárada-Panycsarátra, mint hiteles forrás, a köldöknél írja a Szvádhisthána helyét. Érdekesség, hogy Iyengar a gyökér- és a köldökcsakra között tesz említést a kámarúpa csakráról, ami szerinte is a nemiszervek helye, és Káma, a szenvedély és szerelem istene után kapta a nevét.
A csakra domináló durvafizikai eleme a víz.
Funkcionálisan a csakra területéhez tartozó ideggóc a plexus vesicalis, innen kilépő idegköteg az Ilioinguinal Nerve.
A csakra működését uraló elem a föld.
A csakra ábrázolása: narancsszínű hatszirmú lótusz, ezüstös középpel, ami a víz jegynek a szimbóluma. (Aminek a természete olyan, mint a gyémánt, úgy ragyog.) Benne a kör aljára simuló holdsarlóval és a ragyogó mantramaggal, ami a VAM szótag.
Szvádhisthána mentális és fizikai funkciói, betegségei
A hagyomány úgy tartja, hogy ez a csakra felelős pszichikai szinten a szexuális vágyakért, más örömigényekért (éhség, birtoklás), szociális kapcsolatokért, nyitottságért, párkapcsolat sikeréért (a saját és a társ szükségleteinek felismerése, annak elfogadása, féltékenység, önérvényesítés), alacsonyabb rendű érzelmekért (düh, harag, agresszió, félelem, szenvedély), szabályozza, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a lehetőségek és a vágyak között.
A csakrához funkcionálisan tartozó endokrin mirigyek értelemszerűen a nemi mirigyek: petefészkek és a herék, mint páros szervek, ezáltal a progesztron és az ösztrogén, mint női és a tesztoszteron, mint férfi hormon a csakrához tartozó hormonok.
Fizikai szinten e területhez tartoznak a nemi szervek, prosztata, húgyhólyag, húgyvezeték, vesék, vékonybél, és a folyadékok: vér, nyirok, emésztőnedvek, nőknél a menstruációs váladék, férfiaknál a sperma megfelelő termelődéséért felelős ez a csakra. A csakrához tartozó érzékszervi tapasztalat az ízlelés.
Ezek alapján a következő fizikai szinten jelentkező betegségek, mint pl. a bélgörcsök, felfúvódás, gastritis (gyomornyálkahártya-gyulladás), hízás, hólyagproblémák, impotencia, méh és meddőségi problémák, petefészek és prosztata panaszok, a változókor ennek a Szvádhisthánának a nem kielégítő működéséhez köthetőek.
Mentális problémák lehetnek az étvágytalanság (anorexia), étkezési zavarok (bulimia), kapcsolati problémák (családban, munkahelyen, párkapcsolatban), saját nemiség elutasítása, kreativitási nehézségek (problémamegoldás, ötlettelenség érzése).
Szvádhisthána harmonizálására szolgáló ászanák
A Szvádhisthána csakrára leginkább ható gyakorlatokra általánosságban jellemző, hogy az alhasi (szeméremcsont és köldök közötti) területre gyakorolt nyomás, nyújtás által fejtik ki hatásukat.
Ezt a nyomást általában előrehajlásokkal lehet kivitelezni, melyeket akár állva (pl.: Páda-hasztászana, Pádángusthászana), vagy ülve (pl.: Upavista-kónászana, Pascsimóttánászana) végre lehet hajtani.
Álló előrehajlásból tovább növelhető az ászana hatékonysága az oldalirányú mozgásokkal (pl. Dólászana – ingapóz), vagy az egyik láb általi nyomással (pl. Ardha-baddha-padmóttánászana), mely nyomást ugyanígy ülve is létre lehet hozni, pl.: Ardha-padma-pascsimóttánászana, Ardha-padma-padmóttánászana.
A másik módszer, ami a csakra-harmonizálásához vezethet, olyan gyakorlatok kivitelezése, melyek a keresztcsonti terület tudatosításával és aktivizálásával jönnek létre. Ez lehet olyan egyensúlyi gyakorlat, mely a medence talajjal párhuzamosan történő megtartással tudatosítja a Szvádhisthána területét (pl.: Virabhadrászana 3.), vagy a keresztcsonti részből történő nyújtózás által (pl. Ardha- és Paripúrna-návászana, Nirálamba-Pascsimóttánászana, Méru-dandászana).
A harmadik hatékony gyakorlás az alhas nyújtásával jöhet létre, melyet térdelésben (Ustrászana), vagy hason fekve lehet hatékonyan kivitelezni. Ez utóbbi ászanák során tovább erősíti a tudatosítást az alhas talajjal való kontaktusa.
Általánosságban elmondható (és ez szinte minden ászana esetén igaz), hogy az ászanák kivitelezése során nagyban javítja a testhelyzetet, ha a gyakorló az alhas tájékra koncentrálva finom aktivitásban tartja azt, megtartva a medenceövet a talajra majdnem merőleges helyzetben. Így már megakadályozható a gerinc lumbális (keresztcsonti) területén gyakran tapasztalható túlzott lordózis, mely nemcsak helytelen testtartást, de a kielégítő prána- és energiaáramlást is akadályozza. Ezáltal egyrészt már koncentrálja a tudatot ennek a csakrának a területére, másrészt statikailag is biztonságban érezheti magát az ászanák kivitelezése közben.
Ezek alapján egy álló csakra-harmonizáló sor lehet a következő:
Pádángusthászana, Dólászana, Páda-hasztászana, Ardha-baddha-padmóttászana,
gyakorlás ülő része lehet:
Pascsimóttánászana, Dzsánu-sírsászana, Ardha-baddha-padma-pascsimóttánászana, Szupta-vadzsrászana,
hason fekvő harmonizálás lehet:
Bhudzsangászana, Tiryaka-Bhudzsangászana, Ardha-salabhászana.
A csakra-sor rövid pihentetésére a Sasánkászana a legmegfelelőbb, mert mindamellett, hogy lazító pozíció, egy térdelésben végrehajtott laza előrehajlásban az alhas nyomás alatt van.
Forrás:
Erdélyiné Nagy Andrea 2012: Cakrák és āsanák, Āsanák élettani hatásai a cakrák működésére című szakdolgozata.
- A részvétel jelzéséhez/hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges.