A második jáma: szatja - tartózkodás a hazugságtól
"Nincs erény, mely különb lenne az igazmondásnál, nincs nagyobb bűn, mint a hazugság. Ezért az erkölcsös ember teljes szívéből az igazmondásban keres menedéket.
Igazmondás nélkül a szakrális mantrák ismételgetése haszontalan; igazmondás nélkül, a meddő talajba vetett maghoz hasonlóan, a vezeklés sem hoz gyümölcsöt.
Az igazmondás a legfelsőbb Abszolút (brahman) formája. Az igazmondás valójában a legnagyobb vezeklés. Minden tettnek az igazmondásban kell gyökereznie. Semmi sem kiválóbb az igazmondásnál.” (Mahánirvána-tantra)
A szatja, az igazmondás a második az öt fontos erkölcsi kötelesség közül. Jelentése: élő, létező, valódi, igazi, lényeges, erényes, hűséges; Abszolút Igazság, igazságosság, igazmondás, nem tettetés, közlési tapintat.
Az ahimszához hasonlóan nem csak morális előírás, hanem egyetemes törvény, amely túl van az általános tapasztalaton, vallásos érvényességen, mivel a Természet magasabb, átfogóbb törvényein nyugszik, a káprázat és a tudatlanság megkötöttségeiből ragad ki.
Az igazság útja
Az igazság tüze tisztítja a tudatot, így a törekvő (szádhaka) igaz gondolatokat gondol, nyelve az igazságot önti szavakba. A beszéd ellenőrzése az önuralom nagyon magas foka, amely kiirtja a rosszindulatot az elméből. Beszédünkben négy vétket ejthetünk:
- Trágár és durva beszéd
- Hazugságba bonyolódás
- Rágalmazás és mások befeketítése
- Mások által szentnek tartott dolgok kigúnyolása
Az igaz gondolatok és szavak igaz tettekben mutatkoznak meg, amely elvezet egy igazságon alapuló élethez. Így válik alkalmassá, hogy ráismerjen a Valóságra.
A valóság természete
Az indiai jóga hagyományban (de az egész ind bölcseletben) az igazság Isten egyik tulajdonsága: szat-csit-ánanda (örökkévaló-tudatos-boldog), amely a legfőbb jót is jelenti. A korlátozott anyagi világban az Abszolút (Brahman) két módon jut kifejeződésre: az igazság és a szeretet útján.
A jóga etikai elveit gyakorolva a szádhaka kibontakoztathatja ezt a saját személyiségében és felismerheti a világban. A szatja az igazság megélését jelenti, az ahimszá pedig a szeretet gyakorlását. E kettő alapvető törvényszerűsége mozgatja a világot.
Ha a szeretet törvénye ellen vétünk, a másoknak és magunknak okozott sok szenvedés lefelé húzó szanszkárákat (karmacsírákat) termel, amely megterheli a karmát és visszazár a káprázattól befolyásolt relatív valóságba.
Ha az igazságosság alapvető törvényével kerülünk összeütközésbe, akkor mentális vagy érzelmi feszültség jön létre a tudattalanban, amely megakadályoz az elme harmonizálásában, megnyugtatásában és lecsendesítésében.
Ezek a magatartásmódok szigorúan fogalmazva mind a Valóságot, az Igazságot megtagadó negatív cselekedetek.
Miért fontos az igazság gyakorlása?
A mindennapi életet átszövik a hamisság változatos formái, amelyek végtelen variációkban számtalan komplikációt okoznak, így az elmében lévő zavarok állandó okozói. A hamis látszat fenntartása pedig egyrészt feszültséget okoz a tudat alatti elmében, másrészt emocionális zavarokhoz vezet.
A konvencionálisan képmutatást támogató társadalomban (amely megengedi a finom csúsztatásokat) élő ember nem veszi észre ezeket a hamisságokat, nem tudatos ezekről. Csak akkor képes felismerni a jeleket, jelenségeket, ha az igazság gyakorlásába fog.
Az igazság gyakorlása kibontakoztatja az intuíciót vagy a buddhit (finomabb, magasabb szintű értelem), egyedül ennek a segítségével képes a törekvő átlátni az illúzión. Az intuíció ugyanis közvetlenül a szív mélyén lakozó Abszolút Igazsággal, a tiszta Önvalóval kapcsolja össze. A hamisság gyakorlása azonban gyengíti az intuíciós képességet; az értelem elhomályosulása pedig tudatlansághoz vezet.
A feladat nem könnyű. Enélkül a jáma nélkül gyakorolni a jógát olyan, mintha az éjszaka sötétjében akarnánk a dzsungelt kutatni.
Kiegészítője az öt “mellék” tulajdonságból a becsületesség vagy erkölcsi összeszedettség (árdzsava)
Aki szilárdan az igazságban gyökerezik és teljes tisztaságában gyakorolja, az elnyeri azt a misztikus képességet, hogy minden szava megvalósul, szavai nem különböznek az Igazságtól – attól, ami van. “Szavaiban tett és gyümölcs összekapcsolódnak: Szava életre hívó szó.”
“Aki az igazsághoz való hűségben megszilárdul, annak szavai beteljesülnek.” Patandzsáli 2.36.
forrás: http://pecs.napkeletjogahaz.hu/index.php/2012/10/a-masodik-erkolcsi-fegy...
- A részvétel jelzéséhez/hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges.